Niets is zo onveilig als fietsen terwijl je remmen niet goed werken. Je knijpt je handrem volledig in maar je komt met moeite tot stilstand. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren! Blijf hier dus niet mee doorrijden maar doe er wat aan. Soms is het afstellen van je remmen al de oplossing. En je fietsremmen afstellen is niet heel ingewikkeld. Het kan vaak zelfs zonder gereedschap.
Afstellen van je remmen
Je kunt de remmen van je fiets alleen opnieuw afstellen wanneer je remsysteem verder niet stuk is of versleten. In deze blog lees je welke stappen je moet nemen om gemakkelijk je remmen goed af te stellen zodat je weer kunt rekenen op voldoende remkracht om tot stilstand te komen in elke situatie.
Kijk je liever een video? Dat kan! Onze fietsexpert Ruben legt in onze Fietsvoordeelshop.nl Doe-Het-Zelf video stap voor stap uit wat je moet doen en laat het aan je zien
Verschillende remsystemen
Er bestaan verschillende soorten remsystemen, in deze blog komen de drie meest voorkomende aan bod: de rollerbrakes, velgremmen die ook wel v-brakes of blokremmen worden genoemd, en de schijfremmen. Van de velgremmen komen de hydraulische en niet-hydraulische variant aan bod. Maar voordat we per remsystemen uitleggen hoe je deze kunt afstellen geldt stap 1 voor alle fietsen.
Stap 1: controleer kabels op beschadigingen
Een rem afstellen die niet goed werkt omdat die kapot of beschadigd is, is niet mogelijk. Daarom is deze stap altijd de belangrijkste om mee te beginnen. Controleer of het systeem überhaupt werkt. Kijk goed naar de kabels en voel met je vingers of er geen beschadigingen, barsten of knikken in de buitenkabel zitten. Soms komt de binnenkabel door de buitenkabel heen. Dat kan een reden zijn waardoor je rem niet goed werkt. Heb je hydraulische remmen, kijk en voel dan of er vloeistof uit je kabel/leiding komt. Waardoor eventueel de druk weggevallen is.
Heb je deze controle gedaan en lijkt alles nog heel te zijn, dan kun je beginnen met het afstellen. Lees verder bij de alinea die gaat over het remsysteem dat op jouw fiets zit.
Stap 2: Afstellen
Rollerbrakes
Afstellen bij de handremmen
Bij een fiets met rollerbrakes kun je het beste beginnen met de afstelling bij je handrem aan het stuur. Je kunt de stelnippel uitdraaien en zo je kabel spannen. Wanneer je de stelnippel een paar slagen hebt uitgedraaid draai je de kleine lock-ring weer terug tegen je rem aan. Dit is soms al genoeg om weer voldoende remkracht te hebben.
Afstellen bij het wiel
Nu kan het voorkomen dat je de stelnippel niet meer verder kunt uitdraaien omdat dit al een paar keer gebeurd is en het schroefdraad ophoudt. Wat je dan moet doen, is de rem bij het wiel afstellen. Maar voordat je daar begint, moet je nu juist de stelnippel bij je handvat helemaal indraaien. Vervolgens kun je bij het wiel, waar de rollerbrake zit, hetzelfde doen als bij je handgreep. Draai hier de stelnippel nu uit en kijk of je op die manier de remkabel opnieuw kunt spannen.
Velgremmen (niet hydraulisch)
Bij fietsen met velgremmen (blokremmen) is het tijdens de inspectie van je kabels ook belangrijk om te controleren of je remblokjes nog goed zijn. Zijn deze versleten dan moet je die vervangen. Zijn ze nog goed, dan kun je beginnen met afstellen.
Afstellen van de handremmen
Je kunt het beste beginnen met afstellen bij je handremmen. Je kunt de stelnippel uitdraaien en zo je kabel spannen. Wanneer je de stelnippel een paar slagen hebt uitgedraaid draai je de kleine lock-ring weer terug tegen je rem aan. Nu kan het voorkomen dat je de stelnippel niet meer verder kunt uitdraaien omdat dit al een paar keer gebeurd is en het schroefdraad ophoudt. Wat je dan moet doen is de rem bij het wiel afstellen. Maar voordat je daar begint moet je nu juist de stelnippel bij je handvat helemaal indraaien.
Afstellen bij de velg
Bij een velgrem zie je vaak de binnenkabel die geklemd zit. Met een inbussleutel is deze klem los te draaien waardoor je de binnenkabel wat verder kunt spannen. Na dit spannen draai je de klem weer vast met een inbussleutel. Span hem niet te strak want dan loopt je rem misschien aan. Maar doe het strak genoeg zodat je weer ruimte hebt om met de stelnippel bij je handrem de juiste afstelling te zoeken.
Velgremmen (hydraulisch)
Veel e-bikes hebben hydraulische velgremmen. Dit is een remsysteem waar weinig afstelling aan gedaan hoeft te worden. De afstelling komt nogal precies en als dit systeem niet meer goed werkt, is het meestal tijd om de remblokken te (laten) vervangen. Controleer wel goed of er geen vocht uit de leidingen komt of dat er een knik in één van de remleidingen zit.
Wat je wel zou kunnen doen om iets meer remkracht te krijgen is met een torx 25 sleutel de stelbout voorzichtig iets verder in te draaien. Wees hier heel secuur en draai niet door als je weerstand voelt.
Schijfremmen
Schijfremmen zie je steeds meer op stadsfietsen. Een schijfrem is lastig af te stellen. Hij werkt of hij werkt niet. Werkt die niet, controleer dan goed of de leidingen beschadigd zijn en of er eventueel vocht uit loopt of juist een knik in de leiding zit. Ziet dat er allemaal goed uit, dan kun je op één manier de schijfrem opnieuw afstellen. Dit kun je proberen als je merkt dat je rem een beetje aanloopt en geluid maakt bij het draaien van je wiel.
Draai de bouten op je remklauw los en laat je wiel vrij ronddraaien. Knijp vervolgens je handgreep in zodat je rem op druk komt te staan. Houd je rem je nu vast! En draai vervolgens de bouten op je remklauw weer vast. Het belangrijkste hierbij is dat je zeker weet dat je wiel goed en recht in je fiets zit.
Kom langs voor onderhoud of reparaties
Het remsysteem is bij uitstek aan slijtage onderhevig. Daarom is het belangrijk dit periodiek te controleren om verrassingen onderweg te voorkomen. Wil je zeker zijn van onbezorgd fietsen, en besteed je het afstellen van je remmen liever uit, laat dan je fiets door onze top monteurs onderhouden.
Mocht je hier vragen over hebben of wil je een onderhoudsbeurt inplannen, neem dan contact met ons op! Ben je benieuwd wat er bij een professionele onderhoudsbeurt komt kijken? Dat lees je in deze blog: Wat kun je verwachten van een onderhoudsbeurt.