Natuurlijk wil je ook als fietser opvallen in het donker. Zo voorkom je dat andere weggebruikers je over het hoofd zien. En het helpt je om het wegdek en verkeer voor je beter te zien. We krijgen vaak vragen over fietsverlichting. Vooral in de herfst, wanneer de dagen korter worden en je vaker je fietsverlichting nodig hebt. De meest gehoorde vragen beantwoorden we in dit artikel. Zodat jij je straks niets meer laat vertellen over hoe het zit met losse fietslampjes, de knipperlichtstand, boetes en naafdynamo’s.
⏩ | Heb je haast? Klik op een onderwerp en spring direct naar de informatie waar je naar op zoek bent. Wil je weten wanneer je licht moet voeren op de fiets? Of ben je benieuwd naar de andere regels voor vaste en losse fietsverlichting? Hoe zit het met reflectoren? En mag verlichting eigenlijk knipperen? Wat betaal je aan boete als je verlichting niet op orde is? Hoe werkt een naafdynamo eigenlijk? Met welke verlichting ben je het beste zichtbaar? En zijn er nog technologische ontwikkelingen op het gebied van fietsverlichting? |
Wanneer moet je licht voeren op de fiets?
Bij slecht zicht, bijvoorbeeld door weersomstandigheden. Of als het donker is. Wanneer je je verlichting precies aan moet zetten, verschilt natuurlijk per dag. Wees slim en wacht niet tot de lantaarnpalen aan springen. Want soms zien mensen ook in de schemer al matig tot slecht. Dan kan je maar beter opvallen.
Aan welke regels moet vaste fietsverlichting voldoen?
Het is in Nederland niet toegestaan om zomaar een kleur te kiezen voor je verlichting. Je achterlicht moet rood zijn en het voorlicht wit of geel. Zo weten andere weggebruikers of ze iemand van voren of juist op de rug benaderen.
Voor de lichtrichting zijn ook regels. Het licht mag alleen naar voren of naar achteren schijnen. Daarnaast is het niet toegestaan om het voor- of achterlicht te laten knipperen. Veel (losse) fietslampjes hebben die mogelijkheid wel, maar het is dus niet de bedoeling dat je die stand op de fiets gebruikt.
Welke regels zijn er voor losse fietslampjes?
Voor losse fietslampjes gelden dezelfde regels als vaste verlichting. Ze mogen dus alleen naar voren of naar achteren schijnen. Aan de voorkant mag je alleen wit of geel licht gebruiken en achter rood.
Losse fietslampjes mogen niet zomaar overal aan bevestigd worden |
Er zijn nog een aantal aanvullende regels voor losse fietslampjes. Zo mogen ze niet zomaar overal aan bevestigd worden. Wil je ze aan je kleding of lichaam hangen? Dat mag alleen op de rug of de borst.
Is het verplicht om reflectoren op je fiets te hebben?
Ja, je fiets moet voorzien zijn van een rode reflector aan de achterkant. Daarnaast moeten de trappers gele reflectoren hebben. Ook de velgen of banden moeten uitgevoerd zijn met gele of witte reflectie. Vrijwel alle fietsen worden standaard met deze reflectoren verkocht.
Mag fietsverlichting knipperen?
Veel fietslampjes hebben een knipperstand. Misschien zet je je verlichting vaak in deze stand, zodat je extra opvalt voor andere weggebruikers. Toch is het niet toegestaan. Bij knipperende verlichting is het namelijk lastiger om in te schatten hoe snel iemand rijdt. En je zou het kunnen verwarren met het knipperlicht van een motor, scooter of auto.
Hoe hoog is de boete als ik geen fietsverlichting heb?
Voldoet je verlichting niet aan de regels? Bijvoorbeeld omdat je achterlicht niet werkt of in de knipperstand hebt staan? Dan kan de politie je een boete geven van 60 euro. Als je je reflectoren niet op orde hebt - ontbreekt er bijvoorbeeld een reflectiesticker op een trapper - dan kost het je 40 euro. Daarnaast rekent de politie ook nog eens 9 euro aan administratiekosten bij een bekeuring.
Hoe werkt fietsverlichting met een naafdynamo?
Bij e-bikes haalt de verlichting de benodigde stroom uit de accu. Bij fietsen zonder motor en accu is die mogelijkheid er niet. Daarom hebben stadsfietsen meestal een naafdynamo in het voorwiel.
De draaiing van het wiel levert energie, die door de naafdynamo wordt omgezet in stroom voor het voor- en achterlicht. Anders dan de klassieke velgdynamo, zorgt de naafdynamo niet of nauwelijks voor extra weerstand tijdens het fietsen.
Met welke fietsverlichting ben ik het beste zichtbaar?
Nieuwe fietsen worden standaard uitgevoerd met verlichting en reflectoren. Als je een nieuwe fiets koopt, mag je er dus vanuit gaan dat het met de verlichting goed zit.
Goedkoop is vaak duurkoop. Hoe vaak hebben fietsers niet meer dan een zwak lampje dat eigenlijk nauwelijks zichtbaar is? |
Heb je een oude fiets zonder verlichting? Of werkt de verlichting niet meer? Dan is het belangrijk om losse lampjes te hebben. Er zijn heel veel soorten lampjes op de markt.
Verdiep je goed in de mogelijkheden voordat je een aankoop doet. Goedkoop is vaak duurkoop. Hoe vaak hebben fietsers niet meer dan een zwak lampje dat eigenlijk nauwelijks zichtbaar is? Zorg dat je het voor bent en neem altijd een reserveset mee als je met de fiets op pad gaat. Heb je oplaadbare lampjes? Laad ze regelmatig op en wacht niet tot ze uitvallen.
Zijn er technologische ontwikkelingen op het gebied van fietsverlichting?
Veel fietsfabrikanten innoveren met fietsverlichting. Zo heeft Batavus een remlicht ontwikkeld dat oplicht als de bestuurder afremt. Dat maakt de steeds drukker wordende fietspaden een stuk veiliger. Alle nieuwe e-bikes van Batavus worden voorzien van het remlicht.
Een aantal modellen van Batavus hebben ook Vizi en V-light. Met Vizi schakelt het voorlicht automatisch over naar grootlicht als het donker is. V-light is een projectie op straat in de vorm van een ‘v’. Je creëert zo een veiligheidszone. Andere weggebruikers zien de projectie als object en geven je als vanzelf meer ruimte.
Meer weten over Batavus’ innovaties op het gebied van verlichting? Lees dan ook ons artikel over Batavus.
Losse fietslampjes kopen?
Ben je naar losse lampjes op zoek? Bestel ze online of kom langs in de winkel. Heb je een vraag over verlichting waarop je in dit artikel geen antwoord hebt kunnen vinden? Onze fietsexperts in de winkel zijn van alle markten thuis en helpen je graag.