27 March 2024 • 939 keer bekeken

Verzekering afsluiten tegen diefstal van je e-bike? Zo ga je te werk

Fietsendieven gaan steeds verder om e-bikes van hun eigenaar te ontvreemden. De tijd dat je goed zat als je je fiets alleen met een ringslot vastzette, ligt ver achter ons. Tegenwoordig heb je grover geschut nodig. Een extra slot, bijvoorbeeld. Wil je helemaal zeker zijn van je zaak? Dan is het raadzaam om een fietsverzekering af te sluiten. In dit artikel leggen we je uit waar je op moet letten. Bekijk ook de video hieronder, waarin Kees Bakker van de Fietsersbond uitlegt wat naast een e-bikeverzekering verder nog helpt om diefstal te voorkomen.

Diefstal én schade verzekeren?

Bij sommige aanbieders van fietsverzekeringen verzeker je standaard zowel schade als diefstal. Dit geldt bijvoorbeeld voor de fietsverzekeringen van Centraal Beheer en Kingpolis. Bij aanbieders als Unigarant (onderdeel van ANWB) en ENRA heb je de keuze om alleen diefstal van je fiets te verzekeren. Het verzekeren van schade als gevolg van diefstal of een botsing is dan een optie. Als je absoluut zeker wil zijn van je zaak, is het verstandig om ook het herstel van de schade op te nemen in de polis. Want ook bij diefstal kan je e-bike beschadigd raken.

Waar moet je aan denken als je je e-bike wil verzekeren?

Alleen je premie betalen is niet genoeg. Er zijn meer dingen waar je rekening mee moet houden:

1. Zet je fiets altijd goed vast met 2 sloten met ART-keurmerk met 2 sterren

Sinds 1 maart 2024 is het bij veel e-bikeverzekeringen verplicht om 2 sloten te gebruiken. Beide sloten moeten ART-gecertificeerd zijn met minstens 2 sterren. Kettingsloten zijn het meest geschikt als tweede slot, omdat je je fiets hiermee makkelijk aan vaste objecten als een lantaarnpaal of hek vast kan zetten. Want ook dat moet, bij de meeste verzekeringen. Niet zo gek natuurlijk; een fiets waarbij het kettingslot alleen door het wiel of frame gedraaid is, neem je zo mee. Zet zowel het frame als het wiel vast aan het vaste object.

ABUS Bordo vouwslot

  Kees Bakker (Fietsersbond): 'Let goed op als je een los slot gaat kopen. Er zijn er namelijk veel zonder ART 2-keurmerk in omloop. Alleen sloten die met minstens 2 sterren gekeurd zijn, zijn geschikt voor de beveiliging van e-bikes.'

Kees Bakker van de Fietsersbond legt uit wat het ART-keurmerk is: ‘Sloten met ART-keurmerk zijn door keuringsinstantie KIWA getest op kraakbestendigheid. Een slot dat met minstens 2 sterren is gekeurd, is geschikt voor de beveiliging van e-bikes. Ringsloten, die standaard op e-bikes worden gemonteerd, hebben vrijwel altijd 2 sterren. Bij losse sloten is dit een ander verhaal. Er zijn ook veel losse sloten zonder ART-keurmerk op de markt. Let daar dus goed op als je naar een kettingslot op zoek gaat. ART-gekeurde sloten met 3 of 4 sterren zijn ook geschikt voor e-bikes. Soms is dat zelfs aan te raden. Bijvoorbeeld als je je e-bike vaak op rustige plekken achterlaat.’ 

Alle sloten met ART 2-certificering

2. Bewaar alle sleutels

Elk slot wordt geleverd met 2 identieke sleutels. Als je de diefstal van je e-bike bij je verzekeraar meldt, moet je beide sleutels van elk slot opsturen. Ben je een sleutel kwijt? Laat het dan direct weten aan je verzekeraar.

3. Rust je elektrische (bak)fiets uit met een GPS-tracker

Steeds meer elektrische bakfietsen beschikken standaard over een GPS-tracker. En ook gewone elektrische fietsen worden vaker al tijdens het productieproces van een locatiechip voorzien. Is dat niet gebeurd, dan kan je de GPS-tracker altijd nog door een fietsenmaker laten plaatsen.

E-bike met GPS-tracker

Enkele verzekeraars verplichten het gebruik van een actieve GPS-tracker bij elektrische bakfietsen. Is je bakfiets weg? Dan schakelt je verzekeraar een opsporingsdienst in die erachteraan gaat. In de meeste gevallen kan de bakfiets nog worden teruggevonden. Mocht het niet gelukt zijn, dan krijg je een nieuwe.

Bij gewone elektrische fietsen is het gebruik van een GPS-tracker niet verplicht, maar het wordt wel aanbevolen door verzekeraars. De kans dat je fiets snel weer van jou is, is dan beduidend groter.

  Kees Bakker (Fietsersbond): 'De Nederlandse keuringsinstantie KIWA test of GPS-trackers doen wat ze moeten doen.'

‘KIWA, de Nederlandse keuringsinstantie achter het ART-keurmerk, test ook e-bikes met GPS-trackers,’ zo noemt Kees Bakker. ‘Een fiets met het Keurmerk Elektronische Beveiligingssystemen Tweewielers, doet wat het moet doen zodra dieven hun slag slaan: een betrouwbaar signaal sturen naar de opsporingsdiensten die met jouw verzekeraar samenwerken.’ Vooral verzekeraars zijn blij met dit keurmerk, maar ook voor jou als consument is het een geruststellende gedachte.

4. Neem je accu mee, of zet er een slot op

De accu is één van de kostbaarste onderdelen van je e-bike. En het is voor fietsendieven relatief eenvoudig om een accu te stelen. De beste manier om dit te voorkomen? Neem je accu altijd mee als je je e-bike parkeert. Heb je die mogelijkheid niet? Plaats dan een accuslot op je fiets. Bij sommige verzekeringen is dit zelfs verplicht.

Accusloten

Hoe moet ik een claim indienen?

Als je e-bike onverhoopt gestolen is, kan je dit het beste zo snel mogelijk melden bij je verzekeraar. Doe daarnaast altijd aangifte bij de politie. Je verzekeraar geeft je instructies voor de te nemen stappen. Zo kan het zijn dat je gevraagd wordt de sleutels van je fiets met een aangetekende brief op te sturen.

Heb je de verzekering in één van onze winkels afgesloten? Dan is het over het algemeen ook mogelijk om de sleutels naar de winkel te brengen en de diefstal daar als eerste te melden. Onze winkelmedewerker dient de claim bij de verzekering in.

Kom naar de winkel voor persoonlijk advies

In onze winkels vertellen onze fietsexperts je graag meer over fietsverzekeringen voor e-bikes, elektrische bakfietsen en speed pedelecs. Lees hier wat je verder nog kan doen om diefstal te voorkomen. Zoek je een geschikt tweede slot voor je e-bike? Ook dan kan je in de winkel terecht. Of bestel je ART 2-gecertificeerde slot eenvoudig online.

  • Categorie:
    Veiligheid
  • Deel dit bericht: