15 April 2024 • 179 keer bekeken

De grootste veiligheidsrisico's voor fietsers - en wat we eraan kunnen doen

Fietsen is goed voor je gezondheid en je wordt er een gelukkiger mens van. Je zou willen dat het risico op ongelukken daar niets aan afdoet, maar niets is minder waar. Het weerhoudt sommigen ervan de fiets te pakken. Ouderen bijvoorbeeld. Zonde natuurlijk, want iedereen verdient toch zorgeloze fietsritten? Wat kunnen we doen om de veiligheid voor fietsers te verbeteren?

Nederland is een trots fietsland. Toch legt de fiets het vaak af tegen de auto. In beleidskeuzes van de overheid, maar ook letterlijk: bij een botsing met een auto heeft de fietser de slechtste papieren.

We zetten de grootste risico’s voor fietsers in Nederland op een rij. En hoe we die risico's kunnen aanpakken. 

1. Te hoge maximumsnelheid op risicowegen

Zowel binnen als buiten de bebouwde kom rijden auto’s en fietsers vaak op dezelfde asfaltstrook. Fietsers met een snelheid van 15-25 km/u en automobilisten met 30-80 km/u. De snelheidsverschillen zijn groot, en de impact van een aanrijding daarmee ook.

Elektrische fiets Kalkhoff

De Fietsersbond pleit voor het instellen van een maximumsnelheid van 30 km/u op onveilige wegen. ‘Ook de infrastructuur moet veiliger en de handhaving beter,’ bepleit Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond. ‘Dat vraagt om grote overheidsinvesteringen, maar die vallen in het niet bij wat verkeersleed de maatschappij kost: maar liefst 27 miljard euro per jaar.’

2. Autobesitas

Auto’s worden gemiddeld steeds groter. En van de grootste soort, de suv, komen er steeds meer. Autobesitas is een epidemie. Het gevolg? Er blijft minder ruimte over op de weg voor fietsers. Beleidsadviseur Wim Bot van de Fietsersbond: ‘Dat doet zich in Nederland vooral voor op gemengde wegen zonder aparte (vrijliggende) fietspaden en op wegen met een fietsstrook. Fietsers worden daardoor letterlijk verdrongen. Een gevolg is ook dat er minder mogelijkheden zijn om bestaande fietspaden te verbreden, terwijl deze in de steden vaak al overvol zijn.’

Een eenvoudige oplossing voor dit probleem is er niet. De bal ligt bij de autobranche. En de overheid, die de industrie kan verplichten maatregelen te nemen en de wegen in Nederland anders kan inrichten.

3. Obstakels

Er is niet altijd een auto bij fietsongevallen betrokken. Soms komen fietsers in aanrijding met obstakels, zoals paaltjes in het wegdek of hoge stoepranden direct naast het fietspad. Zeker als het druk is op het fietspad, zie je die objecten sneller over het hoofd.

Het zou goed zijn als lokale overheden meer doen om fietspaden slimmer in te richten, zodat fietsers makkelijker met de stroom mee kunnen zonder voortdurend de ogen op het wegdek te moeten houden.

Wat kan je doen als fietser?

Fietshelm

Met het dragen van een helm voorkom je geen aanrijdingen. Maar als het gebeurt, verklein je de kans op letsel aanzienlijk. Zo is de kans op hoofd- of hersenschade 60% kleiner als je een goede helm draagt tijdens het fietsen. Zorg dat de helm goed past, gebruik ‘m maximaal 3 tot 5 jaar en vervang de helm als je ermee gevallen bent.

Met een fietshelm is de kans op letsel na een ongeval kleiner

Teken de petitie van de Fietsersbond

De Fietsersbond maakt zich hard voor de veiligheid van fietsers. Om het aantal fietsslachtoffers terug te dringen, wil de organisatie de politiek ertoe aanzetten meer te doen voor de veiligheid van fietsers. Steun je de oproep van de Fietsersbond? Teken de petitie en roep daarmee de overheid op in actie te komen.

  • Categorie:
    Veiligheid
  • Deel dit bericht: